Se längst upp till höger på startsidan för vad du kan göra om en simulering stoppas av säkerhetsinställningarna
 

GeoGebra är ett dynamiskt matematikprogram som förenar geometri, algebra och analys. Den har fått flera internationella priser.

Svenska GeoGebra Institutet, Georgios Smedja i Fysik & Matematik
Svenska GeoGebra institutet hittar du undervisningsresurser för skolans alla stadier. En väldigt bra sida också om du vill lära dig GeoGebra och hur du kan använda den i undervisningen. 
Rörelse
Likformig accelererad rörelse

VERSION 4. Likformig rörelse och likformig accelererad rörelse kan undersökas. Det finns flera uppgifter till simuleringen. Simuleringen kan köras både automatiskt och manuellt.

Skapat med GeoGebra av Georgios Theodoridis
Mer
 
FAConstantAccelCKNg.jpg
När du valt Edit v-t graph kan du skapa din egen likformiga accelererade rörelse genom att flytta på de röda punkterna. Du kan sedan spela upp rörelsen i slowmotion.

Övning:
Skapa din egen v-t graf så att s-t grafen har en max- och minpunkt ungefär som på bilden nedan.

FAConstAccelProblemCKNg.jpg

Svara sedan på följande frågor
  • Vid en viss tidpunkt tmax har s-t grafen en maxpunkt. Vad betyder det för kroppens rörelse, och hur ser v-t grafen ut runt den punkten? Hur ser a-t grafen ut? Vad har v och a för tecken runt tmax?
  • Gör samma sak för minpunkten tmin.
Mer
 

Man kan välja startpunkt, begynnelsehastighet och acceleration (glöm inte att trycka på ENTER efter att du matat in ett värde).

Mer
 
FAMotionTheMan.jpg

Man kan välja startpunkt, begynnelsehastighet och acceleration.

Man kan också dra mannen manuellt.

Du kan också mata in en godtycklig funktion x(t) och sedan spela upp det.

Mer
 
FAMotionKonstVelAccel.jpg

I "Applet Menu" väljer du "Kinematics" → "Apply the brakes"
Mer
 
FAMotionConstCatchUp.jpg

I "Applet Menu" väljer du "Kinematics" → "Catch Up"
Den röda punkten rör sig med 5 m/s. Den gula punkten har en konstant acceleration. Den börjar röra sig precis när den röda punkten passerar den.
  • Starta applikationen och pausa den efter några sekunder (innan den gula punkten når den röda). Bestäm den gula punktens acceleration.
  • Bestäm nu tid och läge när punkterna möts. Resonera både i term av s-t grafen och v-t grafen.
Mer
 
FAMotionKonstAccelFreeman.jpg

Obs! Den korrekta accelerationen är 10 gånger större än vad som anges. Ett block får röra sig i intervallet -15 cm ≤ x ≤ 15 cm. Vid t=0 befinner den sig vid x=0. Du kan välja begynnelsehastighet och acceleration. Klicka på Mer för labinstruktioner på svenska.
Mer
 
Webbmaster
Georgios Smedja i Fysik och Matematik
Design, Developed & Powered by 2easy Web Applications
Besökare (20-minuters sessioner) | Idag: 985 | Totalt sedan 14/04/2009: 2,243,638 | Unika IP: 191,817